فقط واتساپ ۰۹۱۵۷۲۳۲۳۹۸

آموزش کار با پایگاه داده در php

آموزش کار با پایگاه داده در php

آموزش کار با پایگاه داده در php ، یکی دیگر از مباحث مهم در برنامه نویسی php محسوب می شود. در زبان برنامه نویسی php از پایگاه داده mysql استفاده می شود. اگرچه استفاده از برنامه phpMyAdmin برای دسترسی به پایگاه داده روش ساده تری است اما اغلب برنامه نویسان روش کدنویسی را ترجیح می دهند. در این ویدیو قصد داریم آموزش کار با پایگاه داده در php را بررسی کنیم پس با ما همراه باشید.

 

اتصال php به mysql

اتصال php به mysql باید قبل از شروع هر کار در زمینه ساخت و مدیریت پایگاه داده انجام شود. برای ایجاد اتصال php به mysql از دستور mysql_connect استفاده می کنیم. برخی از مهم ترین توابع مربوط به کار با پایگاه داده را می توانید در این آموزش مشاهده نمایید. پس از اتصال و ورود به mysql با نام کاربری و رمز عبور تعیین شده، می توانیم به ساخت پایگاه داده بپردازیم. در انتها با دستور mysqli_close به این اتصال خاتمه می دهیم.

 

نحوه ایجاد پایگاه داده در mysql

نحوه ایجاد پایگاه داده در php ، از طریق کدنویسی با استفاده از دستور CREAT انجام می شود. با کمک این دستور می توانید پایگاه داده، جدول و ستون های جدول را در mysql بسازید. قبل از توضیح در مورد نحوه ساخت پایگاه داده بهتر است با مفهوم اکستنشن MySql آشنا شویم. اکستنشن MySql یک برنامه در مفسر php است که برای ارتباط با پایگاه داده استفاده می شود. اکستنشن های جدیدی که در php استفاده می شوند MySqli و PDO هستند.

نحوه ایجاد پایگاه داده در php با استفاده از هر کدام از این دو اکستنشن ، به شیوه ای متفاوت اجرا می شود. بنابراین دو روش برای ساخت پایگاه داده وجود دارد:

  1. ساخت یک پایگاه داده به روش MySqli
  2. ساخت یک پایگاه داده به روش PDO

 

ساخت یک پایگاه داده به روش MySqli

زمانی که شما از MYSQLi برای ایجاد پایگاه داده در php استفاده می کنید، باید سه آرگومان ورودی را تعیین کنید. که این آرگومانها مربوط به نام سرور، نام کاربری و رمز عبور می باشد. همچنین در صورتی که نیاز به تعیین یک پورت مشخص داشته باشید باید یک آرگومان رشته ای خالی قبل از شماره پورت اضافه کنید به صورت زیر :

 

به دو روش می توانیم از  MySqli برای ایجاد پایگاه داده در php استفاده کنیم. روش اول با استفاده از برنامه نویسی رویه ای (procedural) است و روش دوم برنامه نویسی شی گرا (object-oriented) می باشد. در قطعه کد زیر نمونه ای از نحوه ایجاد پایگاه داده در php به روش یرنامه نویسی رویه ای را مشاهده می کنید.

 

کد زیر نمونه ای از ساخت پایگاه داده به روش شی گرایی را نشان می دهد.

 

 

 

ساخت یک پایگاه داده به روش PDO

در روش PDO یک کلاس خطا وجود دارد که امکان بررسی و مدیریت خطاهای احتمالی در کوئری های پایگاه، را تامین می کند و در صورت بروز خطا اجرای کد را متوقف می کند. کد زیر نمونه ای از ایجاد پایگاه داده در php توسط PDO را نشان می دهد.

 

 

آموزش ساخت جدول در mysql

آموزش ساخت جدول در mysql یکی دیگر از مباحثی است که موقع ایجاد پایگاه داده در php ، باید با آن آشنایی داشته باشید. یک جدول در پایگاه داده متشکل از سطرها و ستون ها است. همچنین هر جدول یک نام منحصر بفرد دارد. ستون های یک جدول معرف مشخصه های مربوط به یک مولفه در پایگاه داده هستند و سطرهای جدول حاوی رکورد های ثبت شده برای این مولفه در پایگاه داده است. برای درک بهتر این مطلب مثالی را بررسی می کنیم.

در نظر بگیرید می خواهیم داده های مربوط به افرادی که در وبسایت ثبت نام می کنند را در قالب یک جدول ذخیره سازی کنیم. مشخصه های این جدول شامل شماره آیدی، نام، نام خانوادگی، ایمیل و تاریخ ثبت نام فرد می باشد. شماره آیدی یک شناسه منحصر بفرد است که برای هر رکورد مقدار آن تکراری نخواهد بود. قطعه کد زیر یک نمونه برای آموزش ساخت جدول در mysql را نشان می دهد.

 

 

در این کد جدول مقدار ID بصورت AUTO INCREMENT است یعنی به ازای هر رکورد یا ثبت نام جدید یک واحد افزایش می یابد به همین خاطر هیچ گاه تکراری نخواهد بود. منظور از PRIMARY KEY این است که این مولفه کلید اصلی و شناسه هر رکورد محسوب می شود. هر جدول باید یک کلید اصلی داشته باشد که بعنوان شناسه رکوردها در نظر گرفته شود . این کلید اصلی باید یک مقدار منحصر بفرد داشته باشد.

برای هر مشخصه باید نوع داده ای آن تعیین شود. انواع داده ای مشخص شده در این جدول از نوع کاراکتر VARCHAR (حداکثر 30 و 50 کاراکتر)، داده های عددی (UNSIGNED) و داده های تعیین تاریخ (TIMESTAMP) می باشد. همچنین عبارت NOT NULL بیانگر این است که این مشخصه نمی تواند خالی باشد مثلا در یک فرم این قسمت اجباری است.

 

 

دستور ساخت جدول در PHP

دستور ساخت جدول در PHP نیز مشابه ساخت پایگاه داده ، برای دو روش استفاده از MySqli و PDO متفاوت است. در ادامه مثال هایی از این دو روش را مشاهده می کنید.

ساخت جدول بصورت شی گرایی در MySqli

 

 

ساخت جدول بصورت رویه ای در MySqli

 

 

ساخت جداول به روش PDO

 

 

جستجو در پایگاه داده 

پس از ایجاد پایگاه داده در php ممکن است نیاز داشته باشید که داده های خود را در آن جستجو کنید. در این قسمت یک روش ساده برای جستجوی اطلاعات در پایگاه داده mysql را بررسی می کنیم. مراحل ساخت پایگاه داده را قبلا توضیح داده ایم و مجددا بررسی نمی کنیم. در این مثال قصد داریم در یک پایگاه داده حاوی اسم، شماره تلفن و ایمیل یک جستجو براساس هر کدام از این سه ستون انجام دهیم. فرض می کنیم پایگاه داده قبلا طراحی شده و اطلاعات کاربران داخل این پایگاه ذخیره است. قبل از هرکاری شما باید به این اطلاعات ذخیره شده دسترسی داشته باشید. در ابتدا ما یک صفحه html  می سازیم و در این صفحه یک تکست باکس قرار می دهیم تا متن جستجو را در این باکس وارد کنیم. نام این فایل html را index.html تعریف می کنیم و کد زیر را داخل آن قرار می دهیم:

 

در این تکست باکس کلمه ای که میخواهیم جستجو کنیم وارد می کنیم. این کلمه با متد پست به فایل verify.php ارسال می شود تا عمل جستجو در آن انجام شود. کد زیر را در verify.php وارد می کنیم:

 

این فایل php با توجه به اطلاعات لاگین داده شده به پایگاه متصل می شود و با دستور select کلمه ای که در تکست باکس وارد کرده بودیم را جستجو می کند و در خروجی نمایش می دهد.

در این آموزش با نحوه ایجاد پایگاه داده در php و همچنین دستور ساخت جدول در PHP آشنا شدیم. در قسمت های بعدی به بررسی انواع داده ای در جداول پایگاه و دستورات sql خواهیم پرداخت.

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

ورود | ثبت نام
شماره موبایل یا ایمیل خود را وارد کنید
برگشت
کد تایید را وارد کنید
کد تایید برای شماره موبایل شما ارسال گردید
ارسال مجدد کد تا دیگر
برگشت
رمز عبور را وارد کنید
رمز عبور حساب کاربری خود را وارد کنید
برگشت
رمز عبور را وارد کنید
رمز عبور حساب کاربری خود را وارد کنید
برگشت
درخواست بازیابی رمز عبور
لطفاً پست الکترونیک یا موبایل خود را وارد نمایید
برگشت
کد تایید را وارد کنید
کد تایید برای شماره موبایل شما ارسال گردید
ارسال مجدد کد تا دیگر
ایمیل بازیابی ارسال شد!
لطفاً به صندوق الکترونیکی خود مراجعه کرده و بر روی لینک ارسال شده کلیک نمایید.
تغییر رمز عبور
یک رمز عبور برای اکانت خود تنظیم کنید
تغییر رمز با موفقیت انجام شد