فقط واتساپ ۰۹۱۵۷۲۳۲۳۹۸

آموزش کامل کار با pdo در php

آموزش کامل کار با pdo در php

 
آموزش کار با pdo در php از دیگر مباحث پرکاربرد در زبان برنامه نویسی php است. همانطور که در قسمت مربوط به آموزش کار با پایگاه داده توضیح دادیم pdo یک اکستنشن php است که برای ارتباط با پایگاه داده استفاده می شود. در این ویدیوی آموزشی قصد داریم آموزش کار با pdo در php را برای شما ارائه دهیم پس با ما همراه باشید.

 

Pdo در php چیست؟

Pdo در php چیست؟ سوالی که باید قبل از آموزش pdo در php به آن پاسخ دهیم. PDO  مخفف عبارت PHP DATA OBJECT ، افزونه ای است که برای نسخه های PHP 5 و بالاتر از آن تعریف شده است. این افزونه امکان کار با پایگاه داده ها را در PHP فراهم می کند. به این معنا که با کمک افزونه Pdo در php شما قادر خواهید بود دیتابیس خود را در هر نوعی که خواستید طراحی کنید و در صورت نیاز تنها با چند دستور ساده به نوع دیگری تغییر دهید. پایگاه داده های مختلفی از Pdo در php پشتیبانی می کنند. از جمله : MYSQL، SQLITE، OCL و ODBC.

 

چرا از pdo استفاده کنیم؟

شاید برای شما هم سوال شده باشد که آموزش کار با pdo در php چه فایده ای دارد و مزیت آن چیست؟ در این قسمت می خواهیم مزایای این افزونه را باهم بررسی کنیم. همانطور که پیشتر اشاره کردیم، pdo کار با آبجکت ها را به شیوه های مختلف فراهم می کند. pdo ابزاری است که به شما کمک می کند که به چندین روش به پایگاه داده دسترسی داشته باشید. این افزونه امکان جابجایی بین پایگاه داده ها و سیستم عامل ها را به صورت یکپارچه فراهم می کند و از بیشتر انواع پایگاه های داده ای پشتیبانی می کند. یعنی اگر شما پروژه خودتان را در MSSQL طراحی کرده اید و اکنون می خواهید آن را به MYSQL تغییر دهید نیازی نیست که کل دیتابیس را  به این زبان مجدد کدنویسی کنید بلکه تنها با یک تغییر نوع دیتابیس می توانید به پایگاه MYSQL دست پیدا کنید.

 

مزیت دیگر pdo این است که بسیار کم حجم و سبک است و به شما امکان مدیریت خطاها را می دهد. همچنین می توانید به راحتی عمل درج و بروزرسانی داده ها را انجام دهید. یکی دیگر از مزایای pdo قابلیت استفاده آن است. pdo را می توان یک درایور برای پایگاه داده دانست. این درایور تعداد زیادی توابع کمکی دارد که کلیه عملیات های معمول پایگاه داده را به صورت خودکار انجام می دهند. همچنین این ابزار یک API یکپارچه ارائه می دهد که با کمک آن می توانید به چندین پایگاه داده مختلف متصل شوید.

امنیت PDO بسیار بالاست. این ابزار پایگاه شما را در برابر حملات تزریق SQL حفظ می کند. اگر نمی دانید حملات SQL چیست باید بگوییم در این نوع حملات متجاوز سعی دارد با اضافه کردن دستورات SQL به آرگومان ورودی در فرم ها، کنترل برنامه را بدست گرفته و اطلاعات را از پایگاه داده سرقت کند.

 

 

اتصال به دیتابیس در php با pdo

اتصال به دیتابیس در php با pdo ، از طریق دستوراتی که در ادامه توضیح خواهیم داد صورت می گیرد. پیش از آنکه به سراغ نحوه اتصال به دیتابیس در php با pdo برویم باید ابتدا بررسی کنیم که سیستمی که در دست داریم چه پایگاه داده هایی را پشتیبانی می کند. برای این کار از دستور زیر استفاده می کنیم:

خروجی این دستور لیست پایگاه های نصب شده روی سیستم است. بنابراین پیش از اتصال به دیتابیس در php با pdo از نصب پایگاه داده mysql بر روی سیستم خود اطمینان حاصل کنید.

 

برای این که بخواهیم به پایگاه داده متصل شویم باید ابتدا یک آبجکت ساخته و اطلاعات پایگاه داده را در آن ذخیره می کنیم.

 

این کد یک آبجکت با نام conection در دیتابیس mysql ایجاد می کند. این دستور سه پارامتر ورودی دارد:

  • پارامتر اول: نوع پایگاه داده ، نام دیتابیس و نام سرور را مشخص می کند.
  • پارامتر دوم : نام کاربری برای ورود به دیتابیس را تعیین می کند.
  • پارامتر سوم : رمز عبور برای ورود به دیتابیس را مشخص می کند.

پارامترهای دوم و سوم را می توان بصورت مستقیم مقداردهی کرد که این مقدار قابل تغییر در طول برنامه نخواهد بود و به این روش مقداردهی hard coding می گویند. روش دیگر استفاده از متغیرها برای این نامگذاری است که قابلیت تغییر در قسمت های دیگر را دارد. در این روش برای مقداردهی دو پارامتر با متغیرها نباید از علامت ‘ ‘  استفاده کرد. مطابق مثال زیر:

 

 

خطاها در PDO

برای بررسی خطاها در PDO افزونه هایی در PDO طراحی شده است. با کمک این افزونه وضعیت نمایش خطاها در PDO را می توانید تعیین کنید . در صورتی که از بلاک های TRY/CATCH استفاده کنید این خطاها در PDO در قسمت CATCH نمایش داده می شود. بطور مثال:

 

 

 

اضافه کردن داده در PDO

برای اضافه کردن داده در PDO یا بروزرسانی داده های قبلی در دیتابیس، در روش PDO دو مرحله پردازشی وجود دارد.

prepare——> bind——->execute

ابتدا بوسیله تابع PREPARE پردازش ابتدایی انجام می شود. این پردازش شامل تخصیص مقادیر به متغیرهای تعیین شده است. سپس با اجرای دستور تابع execute پردازش اصلی بر روی متغیرها انجام می شود . به عنوان مثال:

در این مثال دستورات مربوط به ایجاد یک رکورد جدید به داخل متد prepare ارسال شده است و در یک متغیر به نام STH قرار گرفته است.(به نحوه مقداردهی این متغیر توجه نمایید.) پس از اینکه این مقادیر به متغیر اختصاص داده شد یا به اصطلاح بایند شد، برای پردازش تابع execcute بر روی آن اعمال می شود.

استفاده از متد prepare پایگاه داده شما را از حملات sql injection محافظت می کند. این نوع حمله به تزریق sql معروف است و به حملاتی اشاره دارد که مهاجم سعی می کند کدهای مخرب خود را از طریق ورودی ها به داخل کد اصلی تزریق کند.

 

 

انتخاب داده ها با دستور select

در فیلم آموزشی بالا نحوه دریافت اطلاعات از دیتابیس به روش pdo را بطور کامل یادمیگرید

از دستور select برای انتخاب داده ها از جداول استفاده می شود. فرمت کلی دستور Select به صورت زیر است:

 

یکی از روش های استفاده از دستور select در pdo استفاده از متد prepare است که آنرا توضیح دادیم. در مثال زیر با استفاده از pdo تمام اطلاعاتی که در جدول user_tbl وجود دارد را دریافت میکنیم

 

 

 

حذف داده ها با دستور delete

دستور حذف از پایگاه داده هیچ گونه مقدار خروجی ندارد و صرفا پردازشی است که روی پایگاه اجرا می شود. نحوه نوشتن کوئری حذف بسیار ساده است.

شما باید جدول حاوی داده را مشخص کرده و شرط حذف شدن را نیز مقابل آن بنویسید مثال زیر نمونه ای از این دستور را نشان می دهد.

 

 

 

بروزرسانی جدول با دستور update

دستور update امکان ویرایش اطلاعات یک جدول را به شما می دهد. فرمت کلی این دستور بصورت زیر است:

 

این دستور مقادیر یکسری از ستونها را براساس مقدار جدید تغییر می دهد. تعیین ستونهایی که باید تغییر کند براساس شرطی است که در قسمت آخر دستور قرار داده می شود. کد زیر یک مثال از این دستور است:

 

این کد مقادیر فیلد های نام و ایمیل را با مقادیر جدید جایگزین می کند. در این قسمت به آموزش کار با pdo در php پرداختیم و یکسری از مهم ترین عملیات های این نوع مفسر پایگاه داده را بررسی کردیم.

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

ورود | ثبت نام
شماره موبایل یا ایمیل خود را وارد کنید
برگشت
کد تایید را وارد کنید
کد تایید برای شماره موبایل شما ارسال گردید
ارسال مجدد کد تا دیگر
برگشت
رمز عبور را وارد کنید
رمز عبور حساب کاربری خود را وارد کنید
برگشت
رمز عبور را وارد کنید
رمز عبور حساب کاربری خود را وارد کنید
برگشت
درخواست بازیابی رمز عبور
لطفاً پست الکترونیک یا موبایل خود را وارد نمایید
برگشت
کد تایید را وارد کنید
کد تایید برای شماره موبایل شما ارسال گردید
ارسال مجدد کد تا دیگر
ایمیل بازیابی ارسال شد!
لطفاً به صندوق الکترونیکی خود مراجعه کرده و بر روی لینک ارسال شده کلیک نمایید.
تغییر رمز عبور
یک رمز عبور برای اکانت خود تنظیم کنید
تغییر رمز با موفقیت انجام شد